HomeBoomagersDe magie van het aperitiefhapje

De magie van het aperitiefhapje

December is geen maand. December is een toestand. Je wordt er niet wakker in, je glijdt erin. Eerst denk je: “Het zal dit jaar rustig blijven.” En drie dagen later sta je met een kar vol hapjes, drie soorten noten en dips zonder dat je nog weet wie wanneer langskomt.

Als boomager weet je één ding zeker: als de wereld chaotisch wordt, zorg je dat de tafel vol staat. Niet perfect. Wel warm. December draait niet om indruk maken, december draait om reddingsboeien in de vorm van eten.

En ja, ik begin elk jaar opnieuw (te) vroeg met de inkopen, om de drukte aan de kassa te vermijden. En eindig elk jaar met te veel. Dat is geen fout, dat is ervaring.

Het aperitief is het echte hoofdgerecht (zeg het niet tegen de kalkoen)

Iedereen doet alsof het diner het hoogtepunt is. Dat is een leugen die we collectief in stand houden. Het echte leven speelt zich af rond het aperitief. Daar worden bondgenootschappen gesloten, geheimen gedeeld en familieconflicten tijdelijk bevroren.

Een goed hapje maakt zelfs je schoonmoeder draaglijker. Dat is pure magie. En voor alle duidelijkheid: ik verdenk niemand, ik observeer alleen professioneel.

En dan die klassieke scène: iedereen zegt dat ze “maar iets kleins” willen en vijf minuten later is het bord leeg en kijken ze je aan met die blik van: “Heb je nog zo’n ding?” Natuurlijk heb je nog zo’n ding, en nog veel meer. Je bent geen amateur.

Vegetarisch en vegan: vroeger verdacht, nu gewoon deel van de bende

Ik weet nog dat het vroeger duidelijk was: vlees hier, kaas daar, en klaar. Nu komt er altijd iemand binnen die zegt: “Ik eet geen vlees, geen vis, geen melk, geen ei, geen gluten en bij voorkeur niks met een verleden.”

En weet je? Dat stoort me helemaal niet meer. Het houdt me scherp. Het maakt eindejaar minder voorspelbaar. Groenten krijgen plots glans. Bloemkool wordt spannend. Wortels krijgen persoonlijkheid.

Soms serveer ik iets vegan en zeg ik het niet. Ze eten het op en zeggen achteraf: “Dat was verrassend goed.” Dat is het mooiste compliment dat je kunt krijgen.

Hapjes die meer doen dan voeden

Een goed hapje is geen voedsel. Het is therapie. Iets knapperigs zorgt ervoor dat mensen minder praten en meer luisteren. Iets romigs maakt ruzies zachter. Zoute dingen halen herinneringen boven en plots zitten we allemaal te lachen over die ene kerstavond van dertig jaar geleden toen de hond de kalkoen stal en we deden alsof het de bedoeling was.

Ik maak soms minisoepjes, niet omdat het moet, maar omdat het werkt. Kijk mensen in stilte een warm kopje vasthouden. Dat is geen eten, dat is rust in vloeibare vorm.

En ja, ik gebruik restjes. Zoals elke eerlijke boomager. Niet omdat ik moet, maar omdat ik kan. Restjes zijn de jazz van de keuken.

Nog een voordeel van het aperitiefhapje: er is minder werk aan, zodat je extra tijd hebt om te doen waar echt om gaat, en dat is samen zijn. En waarom niet gewoon helemaal lui zijn, en iedereen zelf naar hartenlust hapjes laten maken? Alle ingrediënten op tafel, en nemen maar…

December is geen planning, dat is improvisatie met glitter

Er zijn mensen die boodschappenlijstjes maken in december. Ik ben niet zo iemand. Ik werk met gevoel. Met geur. Met plots verlangen naar dingen waarvan ik de naam niet meer weet maar waarvan ik zeker ben dat ik ze moet hebben.

Ik heb elk jaar voornemens om het eenvoudiger te houden. Elk jaar mislukken die voornemens al op de parking van de supermarkt of de delicatessezaak. En eerlijk? Ik voel me daar niet slecht over.

December is de enige maand waarin overdreven zijn niet alleen mag, maar verwacht wordt.

En dan zijn er familiebezoeken. Altijd met dat zinnetje: “We doen dit jaar niets speciaals.” Wat betekent dat iedereen net iets te hard zijn best zal doen. Er duiken neven op die je maar om de drie jaar ziet en die zich plots interesseren voor je keuken, je leven en je pensioen, en jij knikt alsof je ook maar één van die dingen onder controle hebt.

Brood is de diplomatieke dienst van de tafel

Zet een mand brood op tafel en vrede breekt uit. Zelfs de grootste discussies stoppen even. Brood met olie. Brood met boter. Brood met van die bizarre smeersels die eruitzien alsof ze rechtstreeks uit een wellness-retraite komen.

Ik serveer ook vegan smeersels zonder ze te labelen. Niet uit slechtheid, maar uit sport. En elke keer gebeurt hetzelfde: iedereen vindt het lekker, maar niemand weet wat het precies is. Dat is de magie van december.

Er is altijd iemand die zegt: “Ik ga maar één stukje nemen.” Dat is een leugen. Diezelfde persoon staat vijf minuten later opnieuw aan de broodmand als een sluipschutter om het laatste volkorenbroodje in de wacht te slepen.

De eerste slok is belangrijker dan de laatste gang

Het mooiste moment is niet het dessert. Het is ook niet de koffie. Het is die allereerste slok. Wanneer iedereen nog rechtstaat. Wanneer de jassen nog half aan zijn en de gesprekken nog voorzichtig zijn.

Daar hoort een hapje bij dat zegt: “Welkom. Je mag landen. Je mag loslaten.”

Cadeaustress is de sport van december

Er bestaat geen rustiger plek dan iemand die zegt: “Ik heb niets nodig.” Dat is het moment waarop je in paniek raakt. Want niets nodig hebben is veel te moeilijk om te kopen.

Ik koop elk jaar minstens één cadeau waarvan ik hoop dat het “origineel” is, maar waarvan ik diep vanbinnen weet dat het gaat eindigen in een schuif met andere originele cadeaus.

En dan het moment van uitpakken, waar iedereen doet alsof ze verrast zijn, terwijl je aan hun gezicht ziet dat ze vijf seconden nodig hebben om te begrijpen wat het precies is.

Waarom we allemaal ineens willen veranderen op 2 januari

Op 2 januari begint de grote collectieve fantasie. Dan eten we gezonder. Dan drinken we minder. Dan worden we betere mensen.

Wat niemand toegeeft: op 2 januari zitten de meeste mensen ’s avonds nog te leven op restjes kerstcake, soep van twee dagen oud en een stukje kaas waarvoor we nog geen afscheid konden nemen.

Het dieet begint altijd “volgende week”. Zoals elk jaar. En dat is eigenlijk geruststellend. Tradities zijn belangrijk.

De ware boomager serveert warmte, geen perfectie

Ik mess om. Ik mors. Ik vergeet dingen. Ik vind plots hapjes terug in de oven die ik al vergeten was. En precies dat maakt het goed.

Wie in december perfect probeert te zijn, begrijpt het niet. December is rommelig. December is luid. December is kruimels op tafel en vlekken op je mooiste trui.

En ergens daar, tussen de chaos en het gelach, zit het geluk. Niet in sterrendiners. Niet in Instagramwaardige plankjes. Maar in momenten waarop iemand zegt: “Amai, het is hier goed.”

En dat is eigenlijk het enige dat telt.

- ONZE EXCLUSIEVE REEKS -spot_img

Abonneer je op ons Gratis Magazine en ontvang iedere woensdag de beste info, tips en leuke acties in jouw mailbox

Leestips

De kerstboom keek mij ook al verwijtend aan (en hij had...

Ik weet niet wanneer het precies gebeurd is, maar ergens tussen mijn vijftigste verjaardag en het moment waarop ik vorige week drie keer moest...

Vroeger en nu

cuba libre van foie

Cuba Libre van foie

spot_img
Rechtvaardige-Rechters retabel

11 april 1934 – De Rechtvaardige Rechters, het mysterie ontrafeld

In 1934 pleegde men een van de grootste kunstdiefstallen in de Belgische geschiedenis: de diefstal van "De Rechtvaardige Rechters", een paneel van het wereldberoemde...